مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی ارشد مهندسی شهرسازی بازار کار شهرسازی
مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی ارشد مهندسی شهرسازی بازار کار شهرسازی

خلاصه مقاله تولد تا بلوغ

خلاصه مقاله تولد تا بلوغ

در این مقاله سیر طراحی شهری را در پنج الگو 1-پیش طراحی شهری 2-طراحی شهری آرایش 3- طراحی شهری عملکرد گرا 4- طراحی شهری ادراکی 5-طراحی شهری پایدار بیان شده و تکامل آن را در دو جنبه ماهوی و رویه ای دسته بندی کرده است. در تکامل ماهوی خود، در دوران جنینی، صرفاً بصری بوده و بعدها در تکامل خود مؤلفه های زیباشناختی (عینی)، زیباشناختی(ذهنی-ادراکی)، عملکردی و زیست محیطی را شامل می شود. در تکامل رویه ای خود از فرآوده به فرآیند روی آورده و ابزارهای نوینی همچون : دستور کار طراحی شهری، چارچوبِ استراتژی طراحی شهری، راهنمای طراحی شهری، سیاست طراحی شهری و برنامه ی طراحی شهری را در برگرفته است  ادامه مطلب ...

خلاصه مبانی طراحی فضاهای متوالی در معماری شهر

خلاصه مبانی طراحی فضاهای متوالی در معماری شهر

مبانی ادراک محیط

•سرعت ادراک: انسان در هر واحد زمانی می تواند مقدار مشخصی از اطلاعات را در ذهن خود ذخیره کند که هر چه سرعت افزایش یابد، میزان ادراک کاهش یافته و این دو رابطه عکس دارند

•ظرفیت ادراک: ذهن انسان برای درک محیط نیاز به  اطلاعات کافی داشته که کمبود یا زیاد بودن اطلاعات باعث ایجاد خطای دید در انسان می شود که می تواند موجب خستگی، سردرگمی . اطلاعات کافی داشته که کمبود یا زیاد بودن اطلاعات باعث ایجاد خطای دید در انسان می شود که می تواند موجب خستگی، سردرگمی .

ادامه مطلب ...

خلاصه ی مقاله ی « از تولد تا بلوغ طراحی شهری»

خلاصه ی مقاله ی « از تولد تا بلوغ طراحی شهری»

سیر تکامل مفهوم طراحی شهری

بخش عمده ای از تفاوت هایی که ظاهراً در تعاریف ارایه شده از طراحی شهری به چشم می خورد، ناشی از فهم استاتیک و جامد آن است . در طرز تلقی مزبور، طراحی شهری همچون واقعیتی ثابت، و مستقل از زمان و مکان پنداشته می شود که می توان برای آن تعریفی واحد و همیشگی ارایه نمود. برخلاف این پندار، طراحی شهری به مثابۀ یک مقولۀ اجتماعی، ماهیتی پویا و تحول یابنده داشته، به نحوی که می توان آن را به نحو استعاری موجود زنده و واجد حیات دانست.

مرحله اول: دوران جنینی طراحی شهری

-الگوی پیش طراحی شهری:  این الگو ناظر به مرحلۀ پیش از تولد رسمی و دانشگاهی طراحی شهری در سال 1960 میلادی است و از این رو، این مرحله را می توان به منزلۀ دوران جنینی این رشته تلقی نمود . مفهوم کیفیت طراحی شهری  در این مرحله صرفاً و مطلقاً محدود به مؤلفه ی زیباشناختی عینی آن است و مطالعات طراحی شهری در این دوران ، عمدتاً به مفهوم برداشت و تحلیل خصوصیات بصری مناظر شهری استhttp://urbanism.blogsky.com/http://urbanism.blogsky.com/.

نمونه هایی از تعاریف طراحی شهری در این دوره:  برجسته ترین تعریف طراحی شهری در دوره جنینی، تعریفی است که کامیلوسیت به طور تلویحی ارایه می نماید.  او می نویسد:

طراحی شهری همان شهرسازی مطابق با اصول هنری است.

  ادامه مطلب ...