مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی ارشد مهندسی شهرسازی بازار کار شهرسازی
مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی ارشد مهندسی شهرسازی بازار کار شهرسازی

خلاصه مؤلفه های سازنده کیفیت طراحی شهری

خلاصه مؤلفه های سازنده کیفیت طراحی شهری

کیفیت واژه ای است که در تمامی رشته های هنری، عملی و صنعتی به شکل درون ذهنی درک و به صورت مستمر در چارچوب گفتمان حوزه های مزبور به کاربرده می شود .کیفیت واژه ای است که در تمامی رشته های هنری، عملی و صنعتی به شکل درون ذهنی ،درک و به صورت مستمر در چارچوب گفتمان حوز ه های مزبور به کاربرده می­شود .

 

 

مفهوم کیفیت به مفهوم نسبی که واجد معنایی فراتر و متفاوت با معنای بدیهی و معمول آن است، تبدیل شود. و در نهایت به مجموعه ای از خصوصیات یا صفات مشخص که باعث متمایز کردن یک شیئی از اشیاء د یگر شده ، ما ر ا قادر می سازد که در مورد برتری ، مشابهت و یا فروتری چیزی در مقایسه با چیزی دیگر قضاوت و حکم نماییم، و از نظر زیبا شناختی درمورد زیبا یا زشت بودن، خوب یا بد بودن ، و از نظر عملکردی در مورد بهتر یا بدتر بودن و کارآمد یا ناکارآمد بودن آن قضاوت و حکم نماییم، کیفیت گفته می شود.

کیفیت یک شیئی از دو منبع یا دو عرصه ذهنی و عینی سرچشمه می گیرد. می توان نظریات سه گانه موجود در زمینه حالت وجودی کیفیت طراحی شهری را در سه زمینه: 1-کیفیت طراحی شهری به مثابه کیفیت و صفتی که ذاتیِ محیط کالبدی بوده و به شکل مستقل از ناظر وجود دارد. در این میان بسیاری از طراحان شهری نو - خردگرا از جمله آلدوروسی و الکساندر طرفداران این نظریه دانست. 2-کیفیت طراحی شهری  به مشابه مقوله ای کاملاَ ذهنی و سلیقه­ای که توسط ناظر ساخته شده و هیچ گونه ربطی با ساختار و خصوصیات کالبدی ندارد. امکان گراها از این جمله هستند. 3-کیفیت طراحی شهری به مثابه پایدار و رویداد ی که در جریان است و میان خصوصیات کالبدی و محسوس محیط از یک سو و الگوها و رمزهای فرهنگی و توانایی های ذهنی فرد ناظر از سوی دیگر، شکل  گرفته و اپلیارد، لینچ و لنگ از این جمله هستند.

در ادامه به بررسی کیفیت های طراحی شهری خوب پرداخته و این معیارها را از نظر جین جیکوبز، لینچ و سایر صاحبنظران مورد بررسی قرار داده که در این میان هفت مولفه محیط های پاسخ دهنده بنتلی معیارهای مناسب، اما ناکافی است و در این میان سه مولفه کارایی-انرژی، پاکیزگی و نگهداری اکوزیستی را به آن می افزاید. در ادامه ترانسیک، فرانسیس تیبالدز، پانتر، دانلد اپلیارد و غیره بر اساس مشکلات پیش آمده و نیاز روز برای روبرویی با مشکلات موجود مولفه های گوناگونی را ارائه می دهند.

در ادامه تجارب عملی کیفیت های طراحی شهری خوب مورد بررسی قرار می گیرد. در این میان به بررسی تجارب انگلستان اشاره کرد که مولفه های -1 کیفیت پایداری زیست محیطی -2 کیفیت های منظر شهری -3 کیفیت دیدها -4 -کیفیت فرم شهر -5 کیفیت فرم ساختمان ها -6 کیفیت عرصه همگانی، را برشمرده و تجارب آمریکا مه مولفه های  1-ساختار و خوانایی 2 -فرم -3 آسایش و راحتی -4 دسترسی -5 بهداشت و ایمنی -6 حفاظت تاریخی -7 سرزندگی 8-حفاظت محیط طبیعی -9 تنوع -10 سازگاری -11 گشودگی -12 مراودات اجتماعی -13 برابری و مساوات           14-نگهداری -15 انطباق پذیری -16 معنی -17 نظارت و اختیار اشاره کرد.

او برای تدوین مدل مکان پایدار از سه مدل اپلیار، لنگ و کانتر و پانتر استفاده کرده و مدلی از ترکیب ابعاد چهارگانه محیط، سه مؤلفه "کیفیت عملکردی "، "کیفیت تجری - زیباشناختی" و "کیفیت زیست محیطی " به مثابه نیروهای

شکل دهنده کیفیت کلی طراحی شهری یک مکان استنتاج می شوند. شکل این مدل در ذیل نشان داده شده است.

او در پایان مقاله خود نتیجه گیری کرده و در واقع مولفه ها دسته بندی و جمع بندی می کند.

نظرات 2 + ارسال نظر
شهریار شنبه 18 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:37 ق.ظ

سلام و خسته نباشید. اول یک تشکر بکنم بابت سایت عالیتون واقعا مطالب خوبی توش هست. کتاب های سبز شهرداری رو دانلود کردم مرسی.
یک درخواستی داشتم اگه امکانش باشه براتون یکم راهنماییم کنید امسال ارشد برنامه ریزی میخوام بدم 6 تا منبع دارم خودم که میخوام از 20 مرداد شروع کنم به خودندنشون . جزوه های کامل مدرسان شریف هم برام میارن خواستم اگه امکانش باشه یک چند تا منبع هم شما معرفی کنید بهم همچنین اگه امکانش هست یکم توضیح بدید به بنده در رابطه با مرحله دو کنکور برنامه ریزی چون حقیقت هیچ اطلاعی ندارم که چیه و چه نوع سوالی هست و از این صحبتا. اگه برام میل کنید خیلی خیلی ممنون میشم.

سلام. سوالات شما خیلی زیاده و من در وبلاگ نمیتونم همرو جواب بدم میتونید به انجمن زیر مراجعه کنید
urbanism.takbb.com
شما می گید 6 کنبع دارید، خوب منبع های شما چی هستن؟
مرحله دوم و عملی شیت بندی و هر دفعه یه موضوع شهرسازی میگن و باید بر اساس اون شیت بندی کنید یا به صورت تشریحی جواب بدین. موضوعاتی مثل آماده سازی زمین، بافت فرسوده، پدافند غیرعامل و غیره

شهرساز آینده دوشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 04:56 ب.ظ

با سلام
من یه سوال دارم که هیچکس جواب درستی بهم نداده و من بسیار سردرگمم
از شما راهنمایی می خوام اگه امکان داره .
من این ترم کارشناسی شهرسازی (نه مهندسی)پذیرفته شدم و می خواستم از شما بپرسم بین این دو از نظر مدرک و حق امضا چه تفاوتی وجود داره؟
و آیا به نظر شما من اگر این ترم این رشته را شروع بکنم و سال آینده مجدد برای مهندسی شهرسازی شرکت کرده و پذیرفته بشم آیا امکان تطبیق دروس گذرانده شده هست یا خیر؟
ممنون

سلام
تطبیق دروس به دانشگاهی که در آن پذیرفته میشید بستگی داره. تا جایی میدونم هر دو میتونن تو نظام مهندسی شرکت کنن و اینو میتونی بری و نظام مهندسی بپرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد