مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی ارشد مهندسی شهرسازی بازار کار شهرسازی
مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی ارشد مهندسی شهرسازی بازار کار شهرسازی

مدیریت شهری

مدیریت شهری جز مباحثی است که در مهندسی شهرسازی ، برنامه ریزی شهری و طراحی شهری کمتر به آن توجه می شود در صورتی که مدیریت شهری خود در اجرا و میزان تاثیرگذاری طرح ها و برنامه های شهرسازی نقش بسزایی ایفا می کند. 

مدیریت شهری از مفهوم Management گذر کرده و به سویGovernance حرکت کرده است. در فارسی به اصطلاح اول مدیریت شهری و به اصطلاح دوم حکمروایی شهری می گویند در صورتی که اصطلاح دوم بهتر است مدیریت شهری خوب معنا شود. 

Management یعنی مدیریتی از بالا به پایین و آمرانه بوده در صورتی که مفهوم Governance مدیریتی پایین به بالا است و مشارکت مردم در آن از جایگاه بالایی برخوردار است.

Governanceبه دنبال تمرکز زدایی و دولت های محلی است و قدرت تصمیم گیری مسائل شهری را به مردم و شوراهای مردمی می سپارد. شورای شهر در ایران می تواند نمونه ای از این نوع مدریت باشد.  

ادامه در ادامه مطلب ...

تعریف good governance چیست؟

حکمرانی خوب شهری واژه ای است که کیفیت حکمرانی را از طریق ابعاد و اصول چندبعدی نمایان می سازد.مشارکت و بکارگیری عموم جزء لاینفک از عناصر حکمرانی خوب شهری است که Government به عنوان یکی از بازیگران و ذینفعان شمرده می شود. این امر مراحل مختلفی را شامل می شود:

1.آگاهی بخشیدن

2.مشورت و هم فکری

3.درگیرکردن با مسائل

4.همکاری

5.قدرت و اختیار دادن 

یک مدیریت شهری(حکمروایی شهری)خوب مستلزم یک حکمروایی محلی است که شامل ابعاد زیر است:

1.تشخیصی

2. نظارت و ارزیابی

3. گفتگو و حمایت 

در نتیجه برای دستیابی به یک مدیریت شهری خوب باید شفاف سازی و اطلاع رسانی گردد، مشارکت مردم دخیل شود، انتقال قدرت از بالا به پایین و تصمیم گیری در سطوح مردمی و شورای مردم باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد