مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی ارشد مهندسی شهرسازی بازار کار شهرسازی
مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی ارشد مهندسی شهرسازی بازار کار شهرسازی

بازار کار رشته مهندسی شهرسازی و کارشناسی شهرسازی

با سلام خدمت دوستان عزیز. 

خیلی ها در مورد بازار کار رشته شهرسازی یا مهندسی شهرسازی سوال می کنن. ببینید این رشته نسیت به سایر رشته بازار کار خوبی داره به خصوص در شهرهای کوچیک. یعنی ما در هر شهر تعدادی شهرساز نیاز داریم . الان اکثر شهرهای کوچک ما شهرساز ندارن یعنی کسی که این رشته را خواندن نداره. این رشته تقریبا تازه است پس بازم نسبت به رشته های دیگه جایگاه خوبی دار. توجه کنید که علاقه و تلاش در هر رشته ای شما را به اوج موفقیت می رسونه و همیشه براتون کار پیدا میشه. پی من بعضی خوبی ها و بعضی مشکلات این رشته را در بازار کار میگم البته این ها نظر شخصی وتجراب شخصی اگه تجاربی دارید که به نظرتون مهم در بخش نظر دهی قرار دهید. باتشکر 

عوامل مثبت رشته شهرسازی در بازار کار 

1.نسبتاً تازه 

ادامه را در ادامه مطلب بخوانید...

2. در تمام شهرهای قدیم و جدید کار هست(به خصوص شهرهای کوچک) 

3. دارای ابعاد گستره یعنی از ریاضیات(مدل سازی) و علوم انسانی گرفته تا علوم فنی می تونید توش کار کنید و دامنه فعالیت این رشته به جرأت از همه رشته ها بیشتر چون میان رشته ای 

4. توانایی فعالیت هم در بخش خصوصی هست و هم بخش دولتی 

5.تا دکترا(حتی فوق دکترا) در ایران زمینه تحصیل وجود دارد  

6. میشه با این رشته به مردم خدمت بزرگی کرد(واسه اونایی که به فکر رضای خدا هستند) 

 

عوامل منفی رشته شهرسازی در بازار کار  

1. ارشد این رشته از کارشناسی فراوان تر چون خیلی زود تر اورده شده یعنی اول ارشد این رشته امده بعد کارشناسی (البته اونی که از همان اول شهرسازی بخونه دید بیشتری نسبت به کسی که فقط ارشد این رشته خونده داره) 

2.در شهرهای بزرگ تا حدود کم شده 

3.باید زیاد مطالعه کرد پس ممکن وقتی می ری دنبال کار خیلی چیزا را بلد نباشی و استخدام نشی

4.حجم زیادی دانشجو در دو سال اخیر به سمت این رشته امدن.

نظرات 20 + ارسال نظر
مریم دوشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 07:02 ب.ظ

سلام
ممنون میشم اگه توضیحاتی در مورد شغل کارشناس شهرسازی در اداره راه و ترابری بزاری...حیطه کاری چیه؟ و چه کارهایی را باید در این اداره یه کارشناس شهرسازی انجام بده....بازم ممنون
مرسی

با عرض پوزش در این رابطه اطلاع ندارم و فکر کنم زیاد با شهرسازی مرتبط نباشه

رامین جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:57 ب.ظ

هر کس عقل داشته باشه به رشته ی شهرسازی نمیره چون محتوای دروس این رشته کاملا برخلاف اسمشه یعنی از شهرسازی خبری نیست فقط تاریخ و جغرافیای شهری داریم در خارج اسم این رشته برنامه ریزی شهری است به بازار کاری آن در آینده هم امیدی نیست تو این رشته هیچ چیز فنی و محاسباتی راجع به سازه و ساختمان نداریم بنظر من اگر اسم این رشته مهندسی نقاشی یا مهندسی اسکیس میبود سنگین تر بود واقعا حیف سلول های خاکستری مغز که با کتاب های شهر سازی پر بشه اگر از من میشونید به این رشته نرید کاش دو سالی رو که شهرسازی خوندم رو به سربازی میرفتم

سلام دوست عزیز
این رشته در کشورهای مختلف عناوین مختلفی داره و هر کدوم رویکرد گوناگونی دارند. بعضی ها به قول شما برنامه ریزی شهری(urban planning) و بعضی دیگه با رویکرد عمران شهری هستند و رویکردهای دیگر...
من یکی از طرفداران این رشته هستم ولی به نظام آموزشی و شرح درس این رشته هم انتقادات جدی دارم. این رشته یکی از رشته هایی است که جامعه و مردم به شدت به آن نیاز دارند و اتصال دهنده دو رشته برنامه ریزی شهری و طراحی شهری است لذا اگر شما به موضوعات این رشته علاقه ندارید هیچ اجباری به ادامه این رشته نیست می توانید رشته ای متناسب سلیقه خودتون انتخاب کنید.
از طرفی این رشته چون با شهر و مردم درون شهر سروکار داره همه موضوعات از جمله اقتصاد، معماری، جغرافیا، تاریخ ، روانشناسی و....شامل میشه و دامنه وسیعی داره و با این حال بعضی از اساتید قدیمی شهرسازی متاسفانه تاکید زیادی برتاریخ و جغرافیا دارند و دلیل آن هم، اینه که این اساتید رشته اصلی جغرافیا و تاریخ بوده برای همین به این حد بر این موضوع تاکید دارند و به نظر من دروس فلسفه هم باید در این رشته آورده یشه که البته دلیلش در بحث نمی گنجه. اگه کمی اوضاع کنونی شهری روبه بهبوده فقط و فقط دلیل آن شهرسازی و تفکرات شهرسازان ... دلایل زیاد دیگه هم وجود داره... راستی یک خبر هم بدم که شرح دروس شهرسازی در حال تغییر و بازنگری خدا کنه که بازنگری معقولانه انجام بشود.... موفق باشید.

زمینی پنج‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 05:04 ب.ظ http://beporsim.blogfa.com

سلام. چه تم خوشگلی و چه توضیحات مختصر و خوبی.
جرأت با همزه نوشته می شه نه با عین. :)

سلام. ببخشید اشتباه تایپی بوده. اصلاح گردید.

جاوید پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:20 ق.ظ

سلام من میخواستم برم مهندسی شهرسازی بخونم اونم تو شهر خودم یعنی همدان ولی اولاش خیلی فکر کردم برم یا نه هنوزم دو دلم علاقه خودم مهندسی نفت بود ولی چون شهرش دوره و بازار کار خوبی هم نداره پشیمون شدم حالا میخوام از شما که تو این کارید بپرسم بازار کارش خوبه یا نه؟؟؟ یه سوال دیگه میشه ارشد نقشه برداری خوند یا نه؟؟؟ و این که داداشه من مهندس عمران هست من بعدا میتونم برم تو شرکت اون با مدرک شهرسازی کار کنم یا نه؟؟؟ بعدش تو کشورهای مثل هند و استرالیا میشه ادامه تحصیل داد و یا کار کرد؟؟؟ خواهشا زود جواب بدین

سلام
ارشد می تونید برید GIS بخونید. بله در شرکت عمران هم می تونید برید از برادرتون بپرسید بهتره. استرالیا هم معلوم نیست موقع فارغ التحصیلی شما بخوان یا نخوان. به دنبال علاقه برو.

جاوید پنج‌شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:43 ب.ظ

دستتون درد نکنه میشه دربارهی بازار کار و میزان حقوق مهندس یا ارشد شهرسازی بگید لطفا

سلام. بستگی داره در مورد بازار کار هم در وبلاگ بگردید وطالب زیادی گذاشته شده میزان حقوق از 400000هزار تومان تا .... می باشد. بستگی به کار و سابقه داره.

جاوید سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:53 ب.ظ

ببخشید یه سوال دیگه داشتم . این رشته از لحاظ بازار کار و درامد از مهندسی عمران بهتره یا بدتر؟؟؟

سلام. اگه آشنا داشته باشید عمران درآمد بهتری داره. از طرفی اگه توانایی ساخت و ساز دارید عمران بهتره.

رضا پنج‌شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:11 ق.ظ

سلام. تو این رشته میشه درامدی بیشتر از 2 یا 3 میلیون داشت من شنیدم برای بعضی از طرحهای مثل شهرک بیشتر از 20 میلیون هم میدن درسته؟؟؟

پروژه ها با مبالغ بالاتر هم هست ولی سابقه کار زیادی می خواد

[ بدون نام ] جمعه 26 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:25 ب.ظ

من شهرسازی خوندم.قصد داشتم ارشد طراحی شهری بخونم.اما میگن بازار کار برا برنامه ریزی شهری بهتر. شما اطلاعی دارید؟
خیلی این رشته رو دوست دارم اما تازگیا احساسم اینه واقعا حیف وقت بود که تو ایران این رشته رو خوندم

اره برنامه ریزی بهتره ولی احتمالاً طراحی هم بازارش خوب شه!

مسعود یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 01:43 ب.ظ

مسعود(ع):همانا لیسانس شهرسازی بی ارزش ترین لیسانس هاست.

سعید-فوق لیسانس برنامه ریزی شهری یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:00 ب.ظ

یه توضیح بدم شما فرق رشته شهرسازی با عمل شهر سازی رو متوجه بشید عمل شهر سازی پر در آمده ولی رشته شهر سازی تعریف چندانی نداره یه کار گر ساختمان با یه میلیاردر سرمایه گذار در بخش ساختمان رو در نظر بگیرید کار هر دو ساختمان سازی ولی در آمد هاشون رو بسنجید حالا فرق رشته شهر سازی و عمل شهر سازی رو فهمیدید؟ مثلا باید بیست سال سابقه کار داشته باشی شاید یه روزی معاون شهردار شدی اگر استخدام دولتی نشدی باید بیکار بگردی و هیچ راهی نداری و هیچ تخصصی هم نداری در واقع شهر ساز مثل یه پزشک عمومی و تخصصی نداره چون شهر سازی میان رشته ای و از هر رشته ای مثل معماری-نقشه برداری-نقاشی-جغرافی-تاریخ-جامعه شناسی و... اطلاعات مختصری داره که هیچ کدوم در عمل و بصورت بالفعل کارایی ندارند چون همگی ناقصند عمر انسان برگشت ناپذیره ولی از طرفی انسان مختاره و میتونه عمرش رو با شهر سازی هدر بده.این حرف ها رو از ترم 4و5 به بعد میفهمید.

مفلوک سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:55 ب.ظ

در دبیرستان به خویش گفتم شهرسازی.شهرسازی است گرچه لیسانس بود چون به دانشگاه رسید دانستم لیسانس.لیسانس است گر چه شهرسازی بود

مائده سه‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 05:29 ب.ظ http://mm-roz.blogfa.com

سلام .. من اول که با این رشته اشنا شدم ، خیلی علاقه مند شدم بهش و امیدوار به اینده ی کاریش.. اما حالا بعد از فارغ التحصیلی تماما مایوسم..

خب سابقه کار که میگن باید داشته باشیم .. از کجا میاد؟ باید از یه جایی بشه شروع کرد و میدون بدن که ما هم وارد عرصه بشیم یا نه ؟

بعد میگن کار هست و جوونامون ناز نازی هستن و قبول نمیکنن .. کو پس؟ شما میدونی جریان چیه ؟

اگر کامنت منو احیانا پاسخ دادین بهم خبر بدین .. ممنون میشم ..

سلام. به چه چیزی پاسخ بدم!

sima دوشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:10 ب.ظ

سلام ....
من واسه کارشناسی میخوام انتخابه رشته کنم به این رشته علاقه مند شدمو با این همه تعریفه شمام که دیگه.....
ولی وقتی این کامنت رو خوندم خیلی پشیمون شدم
جددددددا به همین داغونیه که اینا میگن؟؟
امیدوارم زود جواب بدی....

سلام. چرا داغون؟؟؟؟!!!! نه اگه علاقه داشته باشید خیلی هم خوبه

سارا جمعه 9 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:34 ب.ظ

با سلام
من دانشجوی ترم 3 کاردانی شهرسازی ام.دانشگاه علمی کاربردی درس میخونم
یه سوال دارم. با مدرک دانشگاه علمی کاربردی ممکنه موقع کار پیداکردن به مشکل بخورم؟؟

یه بیکار سه‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 08:51 ب.ظ

سلام! خواستم ازتون خواهش کنم که ذهن بقیه رو با این چیزا خراب نکنین!
دوستان من کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری یکی از دانشگاههای دولتی و روزانه تهرانم و لیسانسم هم شهرسازی یکی از معتبرترین دانشگاههای دولتی بوده، معدلم برای مقطع کارشناسی 17 و برای مقطع ارشد 18 بوده، نرم افزارهای مربوط به رشته رو هم همه رو مسلطم تقریباً ولی خبری از کار نیست.
فرموده بودین که این رشته بازار خوبی داره، مخصوصا تو شهرهای کوچیک، خواستم از محضرتون بپرسم که میشه بگید چطوری اونوقت؟ من ساکن یک شهر کوچیکم، برای این رشته تو هیچ کدوم از گرایش ها هیچ شرکت مهندسی مشاوری وجود نداره، و در صورتیکه تصمیم داشته باشی تو سازمانهایی مثل شهرداری و ... استخدام بشی نیاز به آزمون داره که اون هم هر چند سال یکبار برگزار میشه و من نمیدونم چند سال دیگه باید صبر کنم که تو آزمون های مربوط به شهرداری و ... نیروی شهرساز یا برنامه ریزی شهری بخوان.
درخصوص کار تو شهرهای بزرگ هم برای کار تو مهندسی های مشاوره اولا نیاز به آشنا داری، ثانیا وقتی آشنا پیدا کردی مدتهای فقط بیگاری میکشن، با پایین ترین سطح حقوق و بعد از مدتی هم به بهانه های مختلف عذرتو میخوان، دلیلش هم اینه که شرکت عملا پروژه ای نداره که بخواد از نیروهاش استفاده کنه.


من به شخصه حاضر بودم با کمترین حقوق کار کنم ولی هر چی گشتم بیفایده بود، حیف از 6 سالی که تو این رشته هدر دادم. این را بذارید کناره این که این رشته به نسبت سایر رشته ها رشته ی پر خرجیه و برای اونایی که مشکل مالی دارن اصلا مناسب نیس، کار عملی این رشته هم فوق العاده زیاده، طوریکه که باید قید خواب راحت و تفریح را بزنین، یعنی 6 سال تحصیل من تو این رشته مساوی بود با آرتروز گردن، مچ درد های گاه و بیگاه که سراغم میاد، اعصاب خورد و مهمتر از همه ناامیدی نسبت به آینده.

به نظر من این رشته به هیچ دردی نمیخوره و اصلا با رشته هایی مثل معماری یا عمران قابل مقایسه نیست، چون با داشتن مدرک لیسانس این دوتا رشته خیلی راحت تر از داشتن مدرک ارشد یا دکترای شهرسازی قادرید کار مناسب پیدا کنید، از طرفی برای تاسیس شرکت معماری شما نیاز به رابطه آنچنانی ندارید ولی شرکت مهندسی شهرسازی فقط و فقط از طریق روابط هست که میتونه پیش بره.

مرتضی جمعه 2 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:27 ب.ظ http://12msh.rozblog.com

عه واااا من چند روز دیگه انتخاب رشته میکنم مرسی که پشیمونم کردید

سعید شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 04:31 ب.ظ

با سلام خدمت دوستان شهرساز و کسانی که قصد دارند آینده ای در این رشته تحصیل کنن
من خودم رو جا داره معرفی کنم من کارشناس ارشد شهرسازی از دانشگاه دولتی هستم اینو گفتم که در زمینه تخصصی حداقل داخل رشته خودم به جرات میتونم بگم توانایی کامل دارم چه نرم افزاری چه تحلیلی و تجویز.
چیزی که منو ازار میده تو این رشته دو عامل اصلی هستش یکی مربوط به خود شهرسازا میشه و دیگری به کسانی که دوست ندارند تو مملکت شهرسازی به جایگاه واقعی خودش برسه.
در زمینه بیرونی شهرسازی متاسفانه زیر سلطه رشته های هم خانواده خودش نظیر عمران و معماری هستش دو رشته ای غولی که فرصت خودنمایی به رشته شهرسازی نمیده و همواره اصالت رشتمون رو زیر سوال میبره.
دوم درونی هستش خود شهرسازا هیچگونه تلاشی برای دریافت حقشون از این رشته ندارن خودشون رو بازنده این بازی میدونن من مطمعنم که اگه بتونیم شهرسازا دست به کار بشیم برای جایگاه رشتمون به سازمان های مختلف و حتی طرحش تو مجلس شورای اسلامی ببریم میتونیم به طور کامل مشکلمون برطرف کنیم.
براستی چرا در شهرداری های ما با پارتی کسی که حتی رشته عمران و معماری هم نیست چه برسه شهرسازی صاحب شغل میشه ولی شهرساز حتی نمیتونه فکر استخدام بدون داشتن پارتی رو تو ذهنش بگذرونه. وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی باید پاسخگو این سوال باشند چرا اگر رشته ای قرار نیست اینده شغلی براش تصور بشه اصلا اموزش داده بشه من اصلا کاری به علاقه و بازار کار این رشته ندارم ولی حداقل کسی که این رشتع رو در دانشگاه های دولتی اموزش میبینه چرا نباید تو خیالش هم تصور استخدام باشه اگه دولت فکری برای استخدام کسایی که با بودجه دولت تحصیل میکنن نداره چرا اصلا در این زمینه بودجه مالی میذاره خوب رشته رو حذف کنه کسایی که ۶ یا ۷ سال درس بخونه بعدش حتی نتونه به اندازه یه کاردان حسابداری یا دیپلم تجربی کار براش باشه.
در مجموعه خودمون باید استرات این مسئله بزنیم و اگه من پشتم کسایی باشن که با نظرم موافقند کمپی رو در تلگرام ایجاد میکنم و این مسئله رو به وزارت و علوم نهاتا مجلس میکشم هرکسی موافقه پاسخ پیامم رو بده ای دی تلگرامم میگذارم اگه صلاح دونسنید اونجا گروهی در این زمینه بزنیم (sgolzar70@).

مریم_ارشد طراحی شهری پنج‌شنبه 27 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 12:59 ق.ظ

با سلام. من لیسانس رشته شهرسازی و فوق لیسانس رشته طراحی شهری از یکی از دانشگاه های معتبر دولتی هستم.سه ساله که فارغ التحصیل شدم و تو یه شدکت مهندسی مشاور شهرسازی مشغول بکار هستم. در رابطه با آینده شغلی رشته باید بگم با این اوضاع پارتی و سهمیه و...تقریبا یک درصد میشه به اوضاع کار دولتی امیدوار بود. در رابطه با کار در شرکت خصوصی اوضاع یکم بهتره ولی اونم اکثرا یا سابقه کار میخواد و یا اولش از یه جایی معرفی بشی و یا بعنوان کارآموز واردشرکت شی(خودم با همین روش استخدام شدم) و بعدش اگر تواناییت بالا باشه استخدامت کنند. اما از لحاظ درآمد واقعاااااا نسبت به سایر رشته ها پایین تر و تقریبا نزدیک به اداره کار هست و چون مثل معماری وعمران خودت نمیتونی مستقل پروژه بگیری(چون پروژه های شهرسازی عموما با رانت ورابطه و ایناس) مجبوری به همین درآمد حداقلی دل خوش کنی...
پس اگر بین رشته عمران،معماری،نقشه برداری،جی آی اس و شهرسازی موندی بت پیشنهاد میکنم شهرسازی آخرین گزینت باشه.

شهرساز آینده ی کوزوو یکشنبه 4 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 05:19 ب.ظ

من نرفتم شهرسازی بازار کارش عالیه الان تو خونه دارم لم میدم و از خواهرم پول میگیرم بخدا امیدوارم هرکی شهرسازی خونده مثل من موفق شه

بی بصیرت جمعه 5 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 03:05 ب.ظ

من هیات علمی شهرسازی دانشگاه دولتی هستم که از پایان شهرسازی خواندم و حدود 10 سال هست مشغول تدریس هستم. از همه عزیزان خواهشمندم از کارشناسی شهرسازی فاصله بگیرند چون در جهان به این شکل تعریف نشده است و بایستی با پایه یک رشته مرتبط مانند معماری یا عمران وارد ارشد و دکتری شد. مجدد میگویم ورود به کارشناسی شهرسازی خطای محض است و آینده ندارد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد